Zasadniczym warunkiem dużej sprawności tego typu skraplacza / chłodnicy powietrznej jest czystość aluminiowych blaszek lameli oraz miedzianych rurek, zapewniająca duży przepływ powietrza i niezakłócony odbiór ciepła. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy skraplacz posiada system zraszania wodą, czy też nie. Dzięki temu ciepło z rurek odprowadzane jest szybko do atmosfery. Umożliwia to skraplanie czynnika chłodniczego, który w fazie gazowej wpływa z jednej strony i już w fazie ciekłej wypływa z drugiej strony skraplacza.
Jedynym wymogiem jest zbudowanie tymczasowej wanny ociekowej. Z niej pompa ssąca będzie pompować spływający od góry do wanny roztwór do tryskaczy, z których będzie on następnie natryskiwany na powierzchnię lameli. Dzięki temu oraz małemu przepływowi przez zakamienione lamele, roztwór ten będzie dłużej pozostawał w kontakcie z osadem, mogąc go rozpuszczać. Części organiczne, które pozostawały sklejone osadem, w wyniku jego rozpuszczenia, będą mogły swobodnie opadać wraz ze spływającym od góry w dół roztworem czyszczącym.
Choć wydaje się to proste, przestrzegam przed pochopnym zlecaniem czyszczenia niedoświadczonym „fachowcom”. Znam wiele przykładów urządzeń, gdzie w wyniku erozji zniszczono kruche lamele miedziane, a konstrukcja skraplacza tak skorodowała, że istniała groźba katastrofy budowlanej.
W wariancie, gdy pod skraplaczem występuje sprężarka i parownik chiller’a, natrysk roztworu czyszczącego mógłby spowodować poważną awarię. Wówczas przygotowanie skraplacza do chemicznego czyszczenia jest pracochłonne i skomplikowane, ponieważ wymaga zbudowania specjalnej platformy. Dopiero na niej można posadowić tymczasową wannę ociekową.
Najtrudniejsze do czyszczenia są skraplacze zabudowane w literę V. Natryskiwany na powierzchnię lameli utrzymuje krótki czas oddziaływania na osad kamienia i szybko spływa na dół. Jego część jest tracona, co zwiększa zapotrzebowanie na preparat, a to zwiększa koszt usługi i wydłuża czas czyszczenia.
Niezależnie od przyjętej metody czyszczenia skraplaczy, decydującą kwestią jest skuteczna i bezpieczna technologia czyszczenia. Wynika to materiałów, z jakich jest zbudowane urządzenie i ich niższej odporności na oddziaływanie chemikaliów. Ocynkowana rama oraz aluminiowe lamele są szczególnie podatne na korozję i utlenianie. W wyniku czego lamele szybko utleniają się i stają się kruche.
Moja technologia czyszczenia zapewnia ochronę aluminium podczas czyszczenia, pełne bezpieczeństwo korozyjne i zachowanie ochronnej warstwy ocynku.
Na zdjęciach poniżej przedstawiono:
[1] stan lameli skraplacza ze zraszaczem (działał wyłącznie w upalne słoneczne dni), pokrytych warstwą osadu powstałego z wody, kurzu i zanieczyszczeń organicznych, głównie pyłków traw. W wyniku braku przepływu powietrza przez aluminiowe lamele skraplacza, temperatura skraplania i ciśnienie czynnika chłodniczego wzrosły tak bardzo, że sprężarki pracowały non-stop. Zmniejszenie temperatury skraplania czynnika o każdy stopień, zmniejszy zużycie prądu przez silniki sprężarek agregatów o 4%. Powstałe oszczędności szybko zamortyzują poniesione koszty czyszczenia, a w dłuższej perspektywie przyniosą znaczne oszczędności;
[2] Spływ natryskiwanego od góry roztworu czyszczącego, który udrożnił przepływ i rozpuścił zasadniczą masę osadu jaki powstał na powierzchni lameli, niemal całkowicie je sklejając;
[3] Zbudowaną doraźnie wannę ociekową do czyszczenia skraplacza Carrier, która umożliwia odzyskiwanie natryskiwanego od góry roztworu czyszczącego;
[4] Zbudowaną w drewna i sklejki wannę ociekowa ponad agregatem chłodniczym. Bez niej czyszczenie nie byłoby możliwe, a ściekający roztwór kwasu mógłby zniszczyć w agregacie poniżej wszystkie urządzenia elektryczne i połączenia.
Może zainteresuje Cię również: